Piaggio P-136L. SE-CDE. Året var 1959...och platsen var Långshyttan
Inge Jansson... i dag är han 84 år och bor i Jakobsberg. Då - 1959 i Långshyttan - var han en av två djärva piloter på DN-Expressens flygavdelning. Den andre hette Stig Lindström och var flygchef.
Inge började som mekaniker på Air Taco 1950. Det var ett bolag som redan då flög ut Expressen med hjälp av gamla transportplan från kriget. Som amerikanska Lockheed Loadstar och Hudson. Det gör Air Taco till en av pionjärerna inom tidningsflyget i Sverige.
1956 kom Inge Jansson till DN-Expressen, först som färdmekaniker på en kanadensisk kärra som hette Norseman. Två år senare var han fullfjädrad reportagepilot.Det var nu "Sjöpian" kom in i bilden. Det var ett italienskt amfibieplan av märket Piaggio P 136 med påskjutande motorer och plats för fem. Silverglänsande och med DN-Expressens loggor på sidorna var planet en attraktion varhelst det kom.
Kl 14.30 den 31 mars 1959 landade "Sjöpian" i Långshyttan med Inge Jansson vid spakarna. Det vet han bestämt. Han har loggböckerna kvar, starter och landningar, datum, klockslag och passagerare.
Inge var bördig från Långshyttan. Dessutom hade han sina föräldrar kvar på orten. Det var dem han kom för att hälsa på.
Han hade just lämnat av folk inte långt därifrån och en liten avstickare till Långshyttan var därför inget att bråka om. DN-Expressen 1959 var ett företag med luft under vingarna.Efter en kopp kaffe hos mamma och pappa flög han tillbaka till Bromma. Det var där planet stod i vardagslag. Från Bromma flög Inge reportrar och fotografer kors och tvärs i Sverige, ibland också till stora evenemang och händelser i utlandet.
Ofta var också höjdare som Carl-Adam Nycop, Per Wrigstad, Bertil Norgren och Åke Ahrsjö ute och luftade på sig.
- Trevliga killar allihop, minns Inge.Med sina 7 775 flygtimmar med Expressen landade han på Bromma 1980. Och då var det för gott.
I dag lever han ett stilla pensionärsliv i Jakobsberg, tillsammans med hustrun Ragnhild och traven av gamla loggböcker. Fast de flesta flygningarna minns han förstås ändå. Sämre gick det för flygplanet. Det såldes i mitten på 60-talet och fick senare börja transportera färska räkor mellan Hammerfest och Kiruna. Bara för att till slut bli lågornas rov i den stora branden på High chaparall i Småland.
Gamla "Pian" ses här under ett repotageuppdrag vid norska gränsen, där en kanotarmada möter. "Pian" på Bromma
"Pian" ses här under ett repotageuppdrag vid Horndal 14 juli 1962 med landning på sjön Rossen. Från vänster Adolf Jerdnell DN-Flyg, Lasse Kjellman, Piloten Inge Jansson DN-Flyg, och Hans-Göran Klaar. Foto:Britta Klaar.
"Pian" ses här under ett repotageuppdrag vid Rogens nationalpark. Specialtillstånd att få landa på sjön Hävlingen hade utfärdats. Foto:Leif Forslund (Fotot är beskuret) Orginalfotot:Leif Forslund
"Pian" under åren. Klicka på foton förr större bild
Långshyttan, Rällingen 19590331 Stockholm, Bromma 19700626 Stockholm, Bromma 19730408
Interiör
I Stockholms Läns fastighetsförmedlings ägo 1971
Foto: Åke Åstrand
I Stockholms Läns fastighetsförmedlings ägo 1971
Foto: Åke Åstrand