Piaggio P-136L. SE-CDE. Året var 1959...och platsen var Långshyttan
DN/Expressens Piaggio P-136L. SE-CDE här i sitt rätta Element


Ett flygplan cirklade över Långshyttan, på sidorna kunde man läsa Dagens Nyheter och Expressen de flesta äldre visste att det var… som vi barn hörde dem säga ”det är Rättar-Kalles pöjk”.
Man hade under sin uppväxt sett och hört det vid ett flertal gånger och de flesta av oss yngre var väl fascinerade av flygplan. Det var att kasta sig på cykeln för a tt leta på där man kunde komma som närmast.
Inge som var flygare och brukade hälsa till sina anhöriga genom att ta några varv över Brukä, när han på sina flyguppdrag passerade över Långshyttan.


Året var 1959…. Man såg flygplanet cirkla runt för att sjunka ner mot Hienshyttehållet till, man hade hört att Inge hade någon form av anknytning till stugan rätt över vid Rällingbadet. Så då var det att cykla ned mot badstranden, och innan man han fram, stod det silverglänsande planet ute på vår-isen i Björviken, och att kunna komma så nära ett riktigt flygplan för första gången det var en upplevelse.

 
På Rällingens is efter landningen. foto Lars Eriksson
 
Inge och "Pian" på Bromma

Närmare bestämt klockan 14.30 den 31 mars 1959, var tidpunkten då detta utspelade sig, och det har funnits kvar i minnet under alla år.
Man hängde självklart kvar, och fick se när han startade och accelerade bort mot samma håll som han landat ifrån, se honom lätta mot skyn för att fortsätta sin resa.


Fotot som Lars Eriksson tagit, fick jag låna och för några år sedan skickade jag det DN & Expressen och ville få lite mer historia om dessa flygningar och om det fanns några foton som man kunde få låna.
Men det kom inget svar, men så fick jag se i Expressen att nu i november 2004 fyller tidningen 60 år, och en artikelserie med Redaktör Sten Berglind, följer upp vad som hänt under åren som gått, och där man som läsare kunde få ställa spörsmål om händelser som skett sedan starten 1944. Jag skickade då fotot över nätet och frågade om han visste något om detta.

 
Inge Jansson & chefspilot Stig Lindström, två piloter på DN/Expressens flygavdelning.
 
Bromma

Det gick ca två veckor, då ringde Sten Berglind upp mig, och var eld och lågor han visste ingenting om något flygplan, så jag fick berätta det jag visste och hört under åren som gått. Resultatet blev att jag fick leta på var Inge fanns idag och höra om han var villig att låta mig knyta kontakten med Expressen för en intervju med honom. Vilket inte mötte några hinder från Inges sida.

45 år senare… på Brukets Dag 2004 så fick jag det stora nöjet att träffa Inge med familj personligen, samt att få ta del av foton som han hade med sig.

Next